Cimarosa vzw
+32 9 223 37 40
info@cimarosa.be
ConcerTour 1997
Musikfest Berlijn
van dinsdag 1 tot zondag 6 september 2020.

Reisleider: Stephan Weytjens

In september 2020 organiseert Cimarosa opnieuw een Berlijnreis. Dit keer staat de reis grotendeels in het teken van het Musikfest Berlin, het muziekfestival van de Berliner Festspiele dat jaarlijks plaatsvindt in de nazomer en op een spectaculaire manier het Berlijnse concertseizoen inluidt. Internationale toporkesten, instrumentale en vocale ensembles en solisten presenteren een ambitieus festivalprogramma met wisselende thematische accenten. Het muziekfestival duurt ongeveer drie weken en is niet enkel gewijd aan het gekende symfonische repertoire, maar heeft ook aandacht voor verborgen muzikale parels, zowel uit de muziek van het verleden als uit de nieuwe muziek.

Uit het aanbod van het Musikfest maakten wij voor u een selectie van drie concerten, die telkens plaatsvinden in de concertzalen van de beroemde Philharmonie Berlin, zowel in de grote zaal als in de Kammermusiksaal.

  • Het orkest Les Siècles olv François-Xavier Roth met Beethovens Symfonie nr. 6 ‘Pastorale’ en symfonische werken van zijn tijdgenoten.
  • Sir John Eliot Gardiner leidt het Orchestre Révolutionnaire et Romantique en het Monteverdi Choir in een uitvoering van de “Missa Solemnis” van Beethoven.
  • De Duits-Russische pianist Igor Levit speelt sonates van Beethoven.

Naast al deze muzikale weelde heeft Stephan Weytjens voor ons een evenwichtig en gevarieerd programma samengesteld om ons te laten kennismaken met de vele kunstschatten waar Berlijn zo rijk aan is. Hij leidt ons ook langs de getuigenissen van de recente bewogen geschiedenis van Berlijn. Daarnaast gaan we met Stephan op bezoek bij de beroemde koning van Pruisen, Frederik de Grote in Potsdam.

Reisprogramma

Eerste dag: dinsdag 1 september 2020

Om 8u23 nemen we in het station Brussel-Zuid de trein richting Berlijn, met een overstap in Köln Hauptbahnhof. De aankomst in Berlijn is voorzien omstreeks 15u00. Daarna brengen taxi’s ons naar het hotel.

Wij verblijven in het driesterrenhotel Mercure Hotel Berlin Mitte, zoals de naam aangeeft, gelegen in het hart van Berlijn, op wandelafstand van de Potsdamer Platz en de Brandenburger Tor en vlakbij het metrostation Gleisdreieck.

Nadat we zijn ingecheckt in het hotel begeven wij ons naar de Potsdamer Platz. Vóór de Tweede Wereldoorlog was dit een levendig plein, maar na de bouw van de Berlijnse muur werd het een stuk niemandsland tussen West- en Oost-Berlijn. Vandaag wordt de skyline er bepaald door hypermoderne gebouwen, die een waar openluchtmuseum van hedendaagse architectuur vormen. Het futuristische Sony-Center is de belangrijkste trekpleister.




Na ons gemeenschappelijk avondmaal in de buurt van de Potsdamer Platz sluiten wij onze eerste dag in schoonheid af met een concert in de Kammermusiksaal van de Philharmonie Berlin. Naast Beethovens beroemde Symfonie nr. 6 “Pastorale” staan er symfonische werken op het programma van tijdgenoten zoals de Franse componist François-Joseph Gossec en de Belgisch-Franse componist Étienne-Nicolas Méhul, voor wie Beethoven een grote bewondering had, en ook het Vioolconcerto nr. 2 van de 18de-eeuwse Frans-Afrikaanse componist Joseph Bologne, Chevalier de Saint-Georges, bijgenaamd de “zwarte Mozart”.

Les Siècles olv François-Xavier Roth
viool Chouchane Siranossian

François-Joseph Gossec (1734 – 1829): Suite uit de opera “Le Triomphe de la République” (1794)

Étienne-Nicolas Méhul (1763 – 1817): Ouverture van de opera “Les Amazones” (1811)

Joseph Bologne, Chevalier de Saint-Georges (1745 – 1799): Vioolconcerto nr. 2 (1773)

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827): Symfonie nr. 6 in F-groot op. 28 “Pastorale”


Tweede dag: woensdag 2 september 2020

Na het ontbijt maken wij een wandeling langs de beroemde boulevard Unter den Linden. Deze zestig meter brede laan, die in een ver verleden het Berlijnse Stadtschloss verbond met de koninklijke jachtvelden, ademt een en al geschiedenis. Ooit was het de praalweg van de Pruisische koningen en Duitse keizers, later werd het de laan waar de Berlijnse bourgeoisie kwam flaneren. Onderweg komen wij tal van grote bezienswaardigheden tegen, waaronder het Zeughaus, de Staatsoper Unter den Linden, de Bebelplatz, de Neue Wache, het Altes Palais, de Alte Bibliothek en het beroemde ruiterstandbeeld van Frederik de Grote.

Op de Pariser Platz nemen wij de tijd om de Brandenburger Tor te bezichtigen. Deze 18de-eeuwse poort is vandaag het symbool bij uitstek niet enkel van Berlijn zelf, maar ook van het herenigde Duitsland. In de buurt treffen we enkele indrukwekkende voorbeelden van hedendaagse architectuur aan, zoals het gloednieuwe gebouw van de Akademie der Künste, de transparante koepel van de Reichstag en iets verderop het Bundeskanzleramt. Wij passeren ook langs het Holocaust Mahnmal, een aangrijpend monument ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Jodenvervolging, en wandelen even langs de Gendarmenmarkt, een van de allermooiste pleinen van de stad, waar zich onder meer het majestueuze Konzerthaus bevindt.



Na onze vrije lunch brengen wij een bezoek aan de Gemäldegalerie, wereldwijd een van de meest omvattende verzamelingen van Europese kunst uit de 13de tot en met de 18de eeuw.

De kunstverzameling van de Gemäldegalerie bestaat uit zo’n 1500 werken uit vijf eeuwen. Met name Vlaamse en Nederlandse meesters (van de middeleeuwen tot Rubens en Rembrandt) en kunstenaars van de Italiaanse renaissance zijn sterk vertegenwoordigd. Een ander zwaartepunt ligt op de Duitse kunstenaars van de middeleeuwen, aangevuld met enkele Britse, Franse en Spaanse meesters. Grote namen in het museum: Titiaan, Goya, Botticelli, Holbein, Gainsborough, Canaletto, Hals, Rubens, Rembrandt, Brueghel, Vermeer, Dürer en Cranach.

Wij besluiten onze dag met een gemeenschappelijk avondmaal in een restaurant dat zich op een unieke locatie bevindt: in de koepel van de Reichstag, het imposante Duitse parlementsgebouw, dat onlosmakelijk verbonden is met de bewogen recente geschiedenis van Duitsland. De enorme koepel in glas en staal, in de jaren 1990 ontworpen door de Britse sterarchitect Sir Norman Foster staat symbool voor de transparantie en openheid van de Duitse democratie. Vanuit deze koepel hebben we een adembenemend uitzicht over Berlijn.


Derde dag: donderdag 3 september 2020

In de voormiddag brengt een autocar ons naar Potsdam, de hoofdstad van de deelstaat Brandenburg, net buiten de rand van Berlijn. Hier verkennen wij de tuinen en paleizen van het park Sanssouci, sinds 1990 Unesco Werelderfgoed. Het hele park is een prachtig voorbeeld van 18de-eeuwse bouwkunst en tuinaanleg.

Aan de westzijde van het park bevindt zich het Neues Palais, het grootste kasteel van Frederik de Grote. Hij liet het tussen 1763 en 1769 bouwen naar plannen van Johann Gottfried Büring, Heinrich Ludwig Manger en Carl von Gontar, om er zijn belangrijke gasten in onder te brengen. De prachtige zalen en appartementen zijn uitgerust met kostbare meubelen, porselein, 18de-eeuwse schilderijen en waardevolle antiek. Er bevindt zich ook een Schlosstheater, een van de mooiste bewaard gebleven barokke theaters, en een indrukwekkende Marmorsaal. Tot de pronkstukken  behoort ook de recent gerestaureerde Grottensaal, een ruimte die versierd is met meer dan 24 000 mineralen, ertsen, edel- en halfedelstenen, fossielen, slakken en schelpen.

Na ons bezoek aan het Neues Palais maken wij een wandeling doorheen de weidse, fantasievolle tuinen van het uitgestrekte park, met waterlopen, fonteinen, een Chinees theehuis, een Drakenhuis, een orangeriepaleis, exotische planten en ontelbare standbeelden.



Na een gemeenschappelijk middagmaal in de buurt van het park brengen wij een bezoek aan het Schloss Sanssouci. Dit paleis aan de overzijde van het park was officieel de zomerresidentie van Frederik de Grote, in feite de plaats waar hij het liefst vertoefde.

Voor deze ‘parel van de Duitse rococo’ zou de verlichte vorst trouwens zelf samen met zijn architect Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff de plannen hebben uitgetekend. Hier kon de koning zijn bevriende filosofen ontvangen – Voltaire heeft er drie jaar gewoond – en kon hij naar hartenlust musiceren met topmuzikanten, die speciaal voor de fluit spelende vorst componeerden. Een van die muzikanten was Carl Philipp Emanuel Bach, die gedurende dertig jaar in dienst was bij de Pruisische vorst. De concertzaal waar beide heren samen musiceerden, “der alte Fritz” op fluit en Carl Philipp Emanuel aan het klavier, is vandaag nog steeds te bewonderen. In mei 1747 kwam hier trouwens ook vader Johann Sebastian Bach op bezoek. Hij speelde er op de klavierinstrumenten van de koning en improviseerde er op een thema dat Frederik de Grote hem aanreikte.


Na ons bezoek aan de paleizen en tuinen van Sanssouci bezichtigen we het Holländisches Viertel, een 18de-eeuwse wijk met huizen in de Hollandse stijl. We houden nog even halt aan het Schloss Cecilienhof, een prachtig landhuis in Engelse stijl waar, na het einde van de Tweede Wereldoorlog, de Conferentie van Potsdam werd gehouden. Hier werd in 1945 de verdeling van Duitsland onder de grootmachten vastgelegd door Jozef Stalin, Harry S. Truman en Winston Churchill.

De autocar brengt ons vervolgens terug naar het hotel voor een vrije avond.


Vierde dag: vrijdag 4 september 2020

Na het ontbijt geeft Stephan Weytjens een toelichting bij het avondconcert. Daarna begeven wij ons met het openbaar vervoer naar het Museuminsel.

Dit museumeiland op de rivier de Spree is een van de belangrijkste museumcomplexen ter wereld. Het complex, wel eens de ‘Pruisische Acropolis’ genoemd, werd in 1999 door de UNESCO als werelderfgoed erkend.  Vlakbij de Berlijnse dom en het recent heropgebouwde barokke Stadtschloss (met een reconstructie van de historische façade / Humboldt-Forum) bevinden zich hier op minder dan één vierkante kilometer de vijf beroemde musea, gebouwd tussen 1830 en 1930: de Alte Nationalgalerie, het Altes Museum, het Bode-Museum, het Neues Museum en het Pergamonmuseum. De indrukwekkende kunstverzamelingen van West- en Oost- Duitsland werden hier na de hereniging van het land weer samengevoegd. Samen tonen deze vijf musea een compleet overzicht van de prehistorie tot de Franse impressionisten.

Het Altes Museum herbergt antieke Griekse, Etruskische en Romeinse kunst.

Het Neues Museum heeft een befaamde Egyptische afdeling, met o.a. het beroemde hoofd van koningin Nofretete, en een afdeling prehistorische kunst.

In de Alte Nationalgalerie ligt het zwaartepunt op de 19de-eeuwse kunst.

Het Pergamonmuseum vormt de hoofdattractie van het Museumsinsel. In dit best bezochte kunstmuseum van heel Duitsland is o.m. monumentale architectuur uit de oudheid te bezichtigen, waaronder het (momenteel slechts gedeeltelijk te bezichtigen) Pergamonaltaar, de blauwgeglazuurde Leeuwenpoort van Babylon (Ishtarpoort) en de Marktpoort van Milete.




Wil u liever door het oude Babylon wandelen of wil u een Egyptische koningin in de ogen kijken of wenst u weg te dromen bij de landschappen van Monet: aan u de keuze. U kan één of meerdere musea bezoeken. In ieder museum zijn er audioguides voorzien.

Na het museumbezoek spreken wij af voor een gemeenschappelijke lunch. Hiervoor gaan wij naar de omgeving van de Hackesche Höfe, gezellige binnenhofjes die een prachtig voorbeeld vormen van Berlijnse Jugendstilarchitectuur. Het centrale plein wordt omringd door gebouwen betegeld met geglazuurde tegels en versierd met Moorse mozaïeken.

In de namiddag brengen wij een bezoek aan de Gedenkstätte Berliner Mauer aan de Bernauer Strasse. Het is de enige plaats in Berlijn waar men zich nog een beeld kan vormen van de Berlijnse Muur.

Bij dit monument ter herinnering aan de slachtoffers van de Berlijnse Muur komen wij veel te weten over de geschiedenis van dit stukje ijzeren gordijn. In het Informationszentrum is er een tentoonstelling “De Muur 1961 – 1989” die ons aan de hand van foto´s, audio- en videomateriaal meeneemt door de hele geschiedenis van de Mauer. In het openluchtmuseum is er nog een stuk van de muur zelf te bezichtigen, samen met de ‘dodenstrook’ en de binnenmuur. Een uitkijktoren geeft ons een overzicht op het volledige grenssysteem, dat een nagenoeg onoverkomelijk obstakel richting de vrijheid vormde. Een houten kapel herinnert aan de kerk die in de dodenstrook stond en in 1985 door het DDR-regime werd afgebroken. Een indrukwekkende wand met foto’s herinnert aan de vele slachtoffers die tot in 1989 het leven gelaten hebben aan de Berlijnse Muur.

’s Avonds wonen we in de Philharmonie de uitvoering bij van Beethovens “’Missa Solemnis” door het Orchestre Révolutionnaire et Romantique en het Monteverdi Choir olv Sir John Eliot Gardiner.

Beethovens “Missa Solemnis” ligt J.E. Gardiner en zijn orkest zeer na aan het hart. Een opname van dit werk lanceerde de carrière van dit buitengewone orkest in 1989. Beethovens “Missa Solmemnis” is een magistraal werk dat de louter functionele kerkmuziek duidelijk overstijgt. Het meesterwerk hoort in dezelfde categorie thuis als bijvoorbeeld Bachs “Hohe Messe” of Brahms’ “Deutsches Requiem”. De grootschalige miscompositie bezit een theatraliteit, die evengoed in de concertzaal als in de kerk thuishoort. Verbluffende contrasten tussen dramatische lyriek en indrukwekkende stilte, briljante fuga’s en majestueuze, evocatieve koorpassages,… De dramatische spanningsboog die bijna anderhalf uur overspant, maakt de ‘Missa Solemnis’ tot een ware uitputtingsslag voor zowel de zangers als de muzikanten. Het is dan ook niet enkel een van Beethovens meest inspirerende, maar ook een van zijn meest uitdagende werken!

De Philharmonie, de thuisbasis van de Berliner Philharmoniker, geldt als een van de beste en meest gerenommeerde concertzalen voor klassieke muziek wereldwijd. Het gebouw is een van de hoofdwerken van de architect Hans Scharoun en werd geopend in 1963. De architectuur is „van binnen naar buiten“ gedacht. Zo zijn de merkwaardige vormen van het grondplan en de tentvormige dakconstructie rechtstreekse resultaten van akoestische overwegingen. De klank wordt evenwichtig verspreid in de zaal en door de architectuur wordt de scheiding tussen artiest en publiek geminimaliseerd. De muzikanten nemen als het ware plaats middenin het publiek.



Vijfde dag: zaterdag 5 september 2020

Na het ontbijt en de inleiding op het avondconcert brengen wij een bezoek aan het schitterende Schloss Charlottenburg.

Dit paleis, in de late 17de eeuw gebouwd naar een ontwerp van de architect Johann Arnold Nering, schonk Frederik I van Pruisen aan zijn echtgenote Sophie Charlotte als zomerresidentie. In het begin van de 18de eeuw, kort nadat Pruisen een koninkrijk werd, werd het kasteel onder toezicht van de Zweedse vakman Johann Friedrich Eosander von Göthe uitgebreid met onder meer een grote koepel en een orangerie-vleugel aan de westzijde van het paleis. Bovenop de koepel werd een beeld van de godin Fortuna geplaatst. Frederik de Grote gaf in 1740 de opdracht de oostelijke vleugel te verlengen, een werk dat zes jaar later voltooid werd naar een ontwerp van Knobelsdorff, de architect van zijn zomerpaleis, slot Sanssouci. Ook het uitgestrekte park achter Schloss Charlottenburg is zeker een bezoek waard. Het werd ontworpen in de geest van de Franse baroktuinen. Hier vinden we onder meer een mausoleum, de laatste rustplaats voor leden van de koninklijke familie, en een prachtige belvedère die vroeger als theehuis dienst deed. Naast het kasteel staat het Schinkelpavilion, dat Karl Friedrich Schinkel bouwde voor koning Frederik Willem III.




Na ons bezoek aan het kasteel en het park is het tijd voor een gemeenschappelijke lunch in het centrum van Charlottenburg.

‘s Namiddag wandelen we verder in het district Charlottenburg.

Vóór de hereniging van Duitsland bevond zich hier het kloppende hart van West-Berlijn, met onder meer de Kurfürstendamm, Bahnhof Zoo, het gigantische KadeWe - het grootste warenhuis op het Europese continent - en de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche. De ruïne van de Gedächtniskirche, midden op de Breitscheidplatz, behoort samen met de Brandenburger Tor tot de bekendste symbolen van Berlijn. In de rustige zijstraten bevinden zich chique boetiekjes en cafés in prachtige gebouwen van rond de eeuwwisseling. De Savignyplatz is een kleine groene oase met boekenwinkels, die nog herinnert aan de tijd dat Charlottenburg het trefpunt van kunstenaars, schrijvers en intellectuelen was.

‘s Avonds wonen wij in de Kammermusiksaal van de Philharmonie een recital bij van de Duits-Russische pianist Igor Levit.

Het concert dat wij bijwonen maakt deel uit van een reeks van acht afzonderlijke concerten. In die concerten brengt Levit alle pianosonates van Ludwig van Beethoven ten gehore. Beethovens pianosonates variëren van relatief eenvoudige stukken die aangepast zijn aan de smaak van zijn tijd, tot uiterst gedurfde composities waarin hij resoluut de grenzen verlegt van wat er destijds binnen het genre van de sonate mogelijk was. Levit speelt Beethovens sonates niet in een chronologische volgorde, maar plaatst telkens verschillende types uit diverse stijlperiodes op een contrastrijke manier tegenover elkaar, zodat de afzonderlijke werken met elkaar in dialoog lijken te treden.

Tijdens ons avondconcert staan de vijf volgende sonates op het programma.

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)

Sonate in Fis-groot, opus 78 (1809)

Sonate in Es-groot, opus 7 (1796/97)

Sonate in E-groot, opus 14 nr. 1 (1798)

Sonate in G-groot, opus 14 nr. 2 (1799)

Sonate in Es-groot, opus 81a “Les Adieux” (1809/10)




Zesde dag: zondag 6 september 2020

Na het ontbijt is er nog even vrije tijd voorzien, waarna wij om 11u30 met de taxi naar het station Berlin Hauptbahnhof gebracht worden. Om 12u50 nemen wij de trein richting Brussel, met een overstap in Köln Hauptbahnhof. Onze aankomst in Brussel-Zuid is voorzien om 19u35.

Programma onder voorbehoud van wijzigingen buiten onze wil

 

Reisleiding: Stephan Weytjens

Reisleider Stephan Weytjens is doctor in de musicologie, organist en pianist. Hij studeerde in Leuven en Berlijn. Hij doceert muziekgeschiedenis en muziekanalyse aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en geeft geregeld concertinleidingen en lezingen. Als begeleider van meerdere Cimarosa-reizen —waaronder de Bachreizen (Thüringen en Leipzig), Berlijn, Dresden, Innsbruck, Londen, Kopenhagen, New York — wordt hij door de deelnemers steeds gewaardeerd voor zijn bezielende competentie. Tijdens deze reizen streeft hij ernaar om zijn achtergrond als musicoloog te koppelen aan die van uitvoerend musicus, door de reizen op te luisteren met zijn orgel- en pianospel.

Praktische info

Deelnameprijs 1835 op basis van min. 17 (max 22) personen.
Toeslag éénpersoonskamer 295

Inbegrepen:

De treinreis heen en terug met ICE trein in tweede klas.
Alle verplaatsingen met autocar, openbaar vervoer, zoals vermeld in het programma.
Vijf overnachtingen in Mercure Hotel Berlin Mitte ***, op basis van een tweepersoonskamer met ontbijt.
Vijf gemeenschappelijke maaltijden.

De concerttickets in eerste categorie voor de drie concerten (waarde 205 €).
Alle bezoeken, gidsbeurten en toegangstickets zoals vermeld in het dagprogramma.
De toelichting bij de concerten door Stephan Weytjens.
De voorbereidende vergadering.
Gebruik van het audiosysteem.
Alle fooien.
De BTW.

Niet inbegrepen:

Alles wat niet expliciet werd vermeld onder 'Inbegrepen',
Drank bij de maaltijden.
Persoonlijke uitgaven.

De annuleringsverzekering: volgens de wet moeten wij u de vrije keuze laten om zelf bij de verzekeringsmaatschappij van uw voorkeur een verzekering af te sluiten. Daarom is de annuleringsverzekering niet inbegrepen in de prijs. Onze technische partner ConcerTour zal u wel een voorstel doen bij het verzenden van de factuur. U kunt zich ook via een andere maatschappij verzekeren. Wij raden u in elk geval ten sterkste aan een verzekering te nemen.

Als u graag wilt deelnemen, vraag dan het inschrijvingsformulier aan bij Hilde Matthys en stuur het naar ConcerTour, Boomstraat 54, 2880 Bornem. Of mail het naar info@bornemtravel.be